Monday, September 28, 2009

cabaran masa kini dan hadapan kebajikan sosial~~

Kebajikan sosial ialah bagaimana bantuan dihulurkan dari segi kewangan, fizikal, emosi dan sebagainya kepada golongan yang memerlukan untuk meningkatkan lagi tahap kefungsian sosialnya untuk menjalani hidup yang lebih baik. Mengikut Midgley (1997) mendefinisikan kebajikan sebagai satu sistem teratur yang mempunyai pelbagai perkhidmatan sosial yang tujuannya untuk membantu masyarakat meningkatkan kualiti hidup yang lebih sejahtera. Menurut Zastrow pula, kebajikan ialah usaha untuk mengubah dan meningkatkan keadaan sejahtera baik dari segi fizikal, mental dan sosial.

Kebajikan sosial perlulah diambil serius oleh masyarakat sama ada di negara mundur, sedang membangun dan negara maju sekalipun. Di negara mundur contohnya, golongan-golongan yang memerlukan bantuan, miskin, kebuluran, diserang penyakit, ketiadaan tempat tinggal dan kehidupan yang tidak terurus haruslah mendapat bantuan dari keprihatinan kebajikan sosial ini. Ini adalah untuk bersama-sama menangani masalah-masalah yang membelenggu yang membuatkan penderitaan kepada mereka.negara yang sedang membangun pula haruslah sentiasa menjadi prihatin dan mendekatkan diri dengan masyarakat yang memerlukan bantuan ini. Kebajikan pada masa kini contohnya di Malaysia agak mendapat sambutan yang mengalakkan. Terdapat pelbagai institusi dan medium yang menawarkan kebajikan sosial kepada golongan yang memerlukan seperti anak yatim, orang kurang upaya (OKU), golongan bekas banduan dan sebagainya. Untuk negara yang maju pula, kebajikan sosial sedikit tercicir kerana wujudnya zaman yang lebih canggih dan bersaing hebat. Ini sedikit sebanyak menimbulkan sikap persaingan dan berdikari yang membuatkan kebajikan sosial terlepas pandang. Namun demikian, masih terdapat bantuan-bantuan yang disalurkan oleh negara maju untuk membantu mana-mana golongan yang memerlukannya.

Jika dibandingkan dengan kebajikan sosial dahulu,tidak terdapat banyak institusi yang ditubuhkan untuk membantu golongan yang memerlukan bantuan seperti anak yatim, mangsa rogol, rumah perlindungan dan sebagainya kerana mereka masih belum terdedah dan sukar mencari sumber. Namun kini jelas kebajikan sosial mendapat sambutan yang memberangsangkan kerana masyarakat telah sedar bahawa perlunya menwujudkan sikap saling bantu-membantu dan budaya penyayang agar kefungsian sosial dapat ditingkatkan semasa ke semasa. Banyak agensi-agensi telah menawarkan bantuan dan bekerjasama memberi sumber untuk membantu golongan-golongan yang kurang bernasib baik ini.

No comments:

Post a Comment