Monday, October 12, 2009

teori tingkahlaku kognitif

Tujuan : Untuk meningkatkan kefungsian sosial dan untuk mendorong klien belajar bagaimana berfikir secara realistik dan positif dengan menggunakan pengalaman serta ilmu pengetahuannya.


Aplikasi : Pendekatan ini memerlukan pelanggan mempunyai keperluan keupayaan intelek dan sanggup meluangkan masa untuk memantau dan menganalisa cara-cara pemikirannya serta untuk mengamalkan teknik yang direka bentuk untuk mengubah tabiat-tabiat yang telah tersedia. Teori tingkahlaku kognitif ini berguna menyelesaikan masalah yang terganggu, estim diri yang rendah dan fikiran bersalah. Ia juga digunakan kepada kanak-kanak ( 10 tahun dan ke atas), remaja, seseorang yang mengalami pertumbuhan dan dewasa.


Huraian :
Dalam teori tingkahlaku kognitif ini, kita dapat lihat bagaimana manusia berfikir dan memproses maklumat yang diterima. Fokus yang terbesar ialah berkaitan kognitif (fikiran, emosi dan tingkah laku). Apa yang dikirkan oleh seseorang amat mendorong mereka memperlihatkan melalui tingkah laku. Masalah tingkahlaku dan masalah peribadi sering berlaku dalam pemikiran yang rosak, tidak waras dan dalam kepercayaan tidak berasas serta tidak realistik dalam mencari jalan yang terbaik. Oleh itu, kita sepatutnya mempunyai pemikiran yang positif, realistik, waras dan terbuka untuk menangani apa sahaja permasalahan yang datang tanpa tidak menanggung bebanan risiko yang besar untuk bermasalah dan terganggu.


Contoh aplikasi :

Seorang remaja berusia 17 tahun yang masih di bangku sekolah mengalami masalah keluarga yang berpisah. Oleh kerana masalah berpunca dari keretakan rumahtangga ibu bapa, remaja tersebut sering keluar rumah untuk bersama-sama rakan nya sehingga lewat malam. Fikirannya telah terganggu disebabkan pergaduhan oleh ibubapanya. Remaja tersebut berpendapat ibubapanya tidak wajar berpisah dan mereka merupakan punca dirinya tidak terurus dan tidak memiliki keluarga yang sempurna. Oleh kerana pemikiran negatif dan tidak terbuka ini, kesannya adalah kepada tingkahlakunya yang mendorong untuk keluar sehingga lewat malam tanpa mempedulikan lagi kehidupannya di rumah. Emosi yang kurang stabil ini membentuk tingkah laku yang negatif dan buruk.

No comments:

Post a Comment